Lisenbetingelse for bruk av iDoc
Effektiv dato: 06.02.2018
1. Selskapet
Denne avtalen er inngått mellom Software Control AS (org.nr. 916 454 724), heretter kalt Systemleverandøren, og en juridisk enhet som inngår avtale om bruk av iDOC, heretter kalt Kunden.
iDOC er en nettbasert løsning for rapportering og analyse levert av Systemleverandøren, heretter omtalt som Tjenesten.
2. Inngåelse av avtale
Avtalen anses inngått når kunden bekrefter sin avtaletiltredelse ved å logge inn med mottatt brukernavn og passord i tjenesten. Leveransen er gjennomført og levert når kunden har mottatt brukernavn og passord til tjenesten.
3. Kundens rettigheter og plikter
Ved tegning av avtale får kunden tilgang til produkter og tjenester som benyttes via Internett og tilhørende app. Omfanget av produktet er beskrevet i tilbud sendt til kunden. Kunden kan fritt disponere data i systemet som de abonnerer på. Ved oppsigelse blir all kundens data i tjenesten slettet. Alle skriftlige meddelelser fra systemleverandøren til kunden foretas via e-post. Dette inkluderer bl.a. informasjon om produktendringer, fakturaer samt eventuelle purringer og inkassovarsler. Kunden har ansvar for at korrekt e-postadresse til enhver tid er gjort kjent for systemleverandøren. Kunden får fri tilgang til å prøve iDOC i 14 dager eller til avtalt tid med systemleverandøren, før en bestiller tjenesten og det er derav ikke noe angrefrist når kunden gjør sin bestilling. Systemleverandøren er ikke ansvarlig for kvaliteten på data som registreres i tjenesten, hentes inn ved bruk av API eller på annen måte av kunden. Systemleverandøren er ikke ansvarlig for avvik mellom primerdatakilden og tjenesten. Dersom overført data ikke stemmer overens, forplikter kunden å ta kontakt med systemleverandøren på supportkontakt.
4. Systemleverandøren forpliktelser
Systemleverandøren forplikter seg til ikke å gi uvedkommende opplysninger om kunden som systemleverandøren mottar i forbindelse med tegning av avtalen. Systemleverandøren´s eventuelle erstatningsansvar overfor kunden følger de til enhver tid gjeldende regler. Systemleverandøren fraskriver seg imidlertid ethvert ansvar for direkte og indirekte tap (konsekvenstap; så som tap av inntekter m.v.) som følger av feil på systemet eller servers nedetid. Servere er plassert i Europa. Løsningen vil kunne være utilgjengelig i korte perioder grunnet oppgraderinger, teknisk vedlikehold og lignende. Systemleverandøren forbeholder seg retten til å gjøre endringer som forbedrer produktene, uten å informere kunden om dette. Systemleverandøren prisliste med gjeldende avtale er til hver tid tilgjengelig på våre nettsider og endringer varsles ikke annet enn at nettsider blir oppdaterte. Support inngår i tjenestevalget som kunden kjøper. Supporttjenesten er tilgjengelig fra 0800-1500 alle hverdager og inneholder generell support av iDOC systemet. Supporthendelser løses ihh. til innmeldt rekkefølge med prioritering om det er noen henvendelser som er viktigere enn andre.
5. Bruksrett til metadata fra systemet
Systemleverandøren kan fritt bruke og bearbeide anonymisert og aggregerte data fra tjenesten som er lagt inn av kunden og andre, og som systemleverandøren fritt kan selge til andre, uten vederlag og varsel om dette til kunden eller andre.
6. Force Majeure
Force Majeure: Systemleverandøren kan ikke stilles ansvarlig for endringer som er forårsaket av forhold som ligger utenfor systemleverandørens kontroll, slik som streik, lockout, krig og andre omstendigheter, politiske og offentlige bestemmelser.
7. Betalingsbetingelser
Kunden betaler de til enhver tid gjeldende priser for de tjenester som systemleverandøren tilbyr og som angitt på våre nettsider. Forfall på fakturaer er bestemt i tilbudsbrevet eller beskrevet på faktura.
Kunden har tilgang til systemet så lenge en har en aktiv pakke. Inaktivitet i pakken på over 12 måneder, så kan kunde kjøpe lagringsplass for sine data for å ha disse tilgjengelig. Eventuelt blir kunden varslet og i samarbeid med kunde blir data slettet. Ved sletting skjer dette ved skriftlig henvendelse fra daglig leder eller kontaktansvarlig i kundens bedrift.
Ved forsinket betaling til systemleverandøren beregnes morarenter og omkostninger i henhold til "Lov om forsinket betaling". Dersom utestående beløp ikke er innbetalt innen 28 dager etter forfall blir forholdet oversendt til inkasso hvor dertil hørende omkostninger blir avkrevd Kunden. Samtidig vil tilgang til tjenesten bli stengt inntil faktura er betalt. Systemleverandøren forbeholder seg retten til å transportere denne kontrakten ved salg av tjeneste til annet selskap og ved en factoring avtale med tjenesteleverandør av dette.
8. GPDR
Software Control as registrerer firma og brukeropplysninger til våre abonnementer i iDOC og i vårt ordre, fakturering og kundeoppfølgingssystem. Opplysninger som registreres er generelle opplysninger hentet fra enhetsregisteret (Brønnøysund). I tillegg registreres navn, telefonnummer og mailadresse til vår kontaktperson og de brukerene han registrerer som brukere av systemet. Våre abonnementer vil i iDOC registrere sine kunder (næring og privat) og legger her inn generelle kontaktopplysninger hentet fra enhetsregisteret for selskap og 1881/eller manuell registrering for privatpersoner. De blir da Næringskontakter Opplysninger som legges inn på næring i tillegg til enhetsregisteret er kontaktperson(er) til selskapet og der registreres navn, telefonnummer og mailadresse. I tillegg vil personen og selskapet knyttes til de kontrollobjekter som registreres i iDOC av våre abonnementer og kontroller våre abonnementer registrerer. Privatkontakter Her hentes data fra 1881 eller registreres manuelt. Her registreres navn, adresse, telefonnummer og mail. I tillegg vil personen og selskapet knyttes til de kontrollobjekter som registreres i iDOC av våre abonnementer og kontroller som utføres av våre abonnementer. Deling av opplysninger. Softwarecontrol deler ingen opplysninger med noen som kan tilknyttes firma eller person. Rapporter sendes til andre fra vårt system, men da som en aktiv handling fra abonnementene våre og det skal gjøres iht avtale mellom våre abonnementer og deres kunder. Våre abonnementer plikter å ivareta GPDR overfor sine kunder i sitt IK system og sine avtaler overfor sine kunder. Software Control as kan kun utgi opplysninger til sine registrerte aktive abonnementer. Får vår abonnement en forespørsel fra sin kunde skal vår kunde behandle denne uvedkommende av Software Control AS. Software Control as plikter å hjelpe våre abonnementer til å fjerne opplysninger innen rimelig tid. Ønsker vår kunde sin kunde å ta ut opplysninger fra iDOC til bruk for andre leverandører, så er det utveksling via rapportsendelse som PDF format som brukes.
9. Tvister
Ved tvist mellom kunden og systemleverandøren, kan forhold regulert i denne avtale, bringes inn for Bergen Tingrett. Et eventuelt erstatningsansvar er alltid begrenset oppad til kontraktsverdi. Oppdager kunden en mangel eller en reklamasjon skal kunden, uten ubegrunnet opphold reklamere på produktet via support.