Introduksjon
For å utføre en kontroll i iDoc er det viktig å forstå hvordan de ulike begrepene og funksjonene henger sammen:
Kunde er enten en virksomhet eller privatperson som kontrolleres. Til kunden registreres en kontaktperson, som kan gis tilgang til systemet ved behov. Flere kontaktpersoner kan registreres. Samarbeidspartnere er eksterne virksomheter som enten utbedrer avvik for kunden eller utfører kontroller på vegne av kontrollforetaket.
Bygning er objektet som skal kontrolleres. Når kunden er registrert, opprettes bygningene som tilhører kunden. Deretter oppretter du en kontroll, som er selve oppdraget. Ved opprettelse av kontrollen velger en kontroll-type, for eksempel bolig- eller næringskontroll, som knyttes til en eller flere bygninger og personer, inkludert kontaktpersoner og kontrollører. Samarbeidspartnere kan også knyttes til kontrollen og alle de som tilknyttes kontrollen kan du gi roller som styrer hvilken tilgang de skal ha til kontrollen. Eksterne personer utenfor kontrolsforetaket vil automatisk få tilgang som avviksryetter, men det kan overstyres ved å klikke på initialene til den enkelte.
Under kontrollen registrerer du observasjoner, som kan være avvik eller forbedringsforslag til kunden. Hver observasjon får en tilstandsgrad (TG), som angir alvorlighetsgraden. Observasjoner kan også inneholde målinger, bilder (inkludert termografibilder fra FLIR-kameraer), og knyttes til en plassering (fløy, etasje, rom) og/eller et kontrollpunkt (utstyr som nødlys eller fordelinger).
Sjekklister veileder kontrolløren under oppdraget og kan være knyttet til kontrolltypen eller spesifikke kontrollpunkter. I noen tilfeller er sjekklisten selve grunnlaget for kontrollen og blir inkludert i rapporten. Det kjennetegnes ved at når en åpner kontrollen så åpnes den i sjekklisten. Kontrollpunkter kan også opprettes underveis og lagres til fremtidig bruk på bygningen. Om fanen for kontrollpunkt blir åpnet først når en går inn på kontrollen, er det da meningen at det er kontrollpunkt som er utgangspunktet for kontrolltypen.
Når kontrollen er fullført, genereres en rapport, som er en PDF-versjon av funn samt endel tekst som beskriver den gjennomførte kontrollen og generell info. Rapporten inneholder også målinger og status på kontrollpunkt som er kontrollert. Rapporten kan også integreres med eksterne systemer som Famac eller FDVweb. Det er tre statusnivåer på en kontroll som sier noe om hvor i prosessen en er med oppdraget. Når en starter kontrollen har den status "Kontroll pågår", Når kontrollen er ferdig vil den ha status "Klar for utbedring"
Avvikslukking innebærer å oppdatere
observasjonen med beskrivelse av utbedring, supplert med bilder som dokumentasjon. Dette sikrer at hele prosessen er godt dokumentert. Etter avviklhukking settes status til "kontroll avsluttet".